فضای سبز

فضای سبز شهری و گلهای زینتی

فضای سبز

فضای سبز شهری و گلهای زینتی

گل سرخ(Rosa)

Rosaدر لاتین به معنای گل سرخ می باشد . از آغاز تاریخ ، گل سرخ بیش از همه گلهادر قلوب بشر جای گرفته و از وقتی که مردم از زیبایی درخشان گل ، آگاهی یافتهاند ، گل سرخ یک سرو گردن از آنها بلند تربوده است. گل سرخ میراث بزرگی از افسانه وتاریخ را به همراه دارد . این درختچه زیبا ، میلیونها سال قبل از بوجود آمدن بشردر روی زمین ، زیسته و زیبائی و عطر را در همه جا گسترده است. شواهد تاریخی بیانگر این حقیقت است که هیچ کدام از گلها به اندازه گلهای رز در قلب بشر نفوذ نکرده است.گل رز نشانه الهه زیبایی و عشق یونانیان باستان, آفرد یت و رومیان ونوس بوده است.


تحقیقات وسیعتر نشان می دهد که این گل بومی مصر نبوده ، بلکه از آسیای صغیر به آنجاآورده شده است.تاریخ افسانه وار گل سرخ طی قرنها توسط هنرمندان ، صنعتگران ،نویسندگان و درختکاران بوجود آمده که بوسیله این گل زیبا افسون شده اند و شرحفریفتگی شان را برای آیندگان نگه داشته اند تا از آن لذت ببرند . حتی گل رز وارد دنیای معماری نیز شده اند. بدین صورت که در قرون 12تا16بعد از میلاد که زمان اوج طراحی و ساخت کلیسا های عظیم و با شکوه در اروپای شرقی می باشد .شیشه های رنگین پنجره های این مکانها را منقش به طرحهای گلهای رز می نمودند.


منشأ اصلی این گل آسیای جنوب شرقی و ایران گزارش شده است . امروزه در تمام نقاطدنیا کشت می گردد و قسمت اعظم گل سرخ از کشورهای بالکان ، فرانسه ، ترکیه ، مراکش وایران تولید و صادر می گردد. کشت و کا رآن در ایران ، در زمانهای پیش متداول بودهاست. درسالهای اخیر محصول گل بریده یکی از محصولات عمده باغبانی کشور به شمار میآید و این محصول در تمام فصول به بازار عرضه می شود.


از باغهای معروف گل رز دز جهان می توان باغ رزparquet del ouster در شهر مادرید,باغ انجمن سلطنتی رز در انگلیس و باغ municipal rose garden در شهر رم را نام برد

باغ رز در سن خوزه

گیاه شناسی رز:

تمامی رزها متعلق به خانواده Rosaceaeمی باشد. ,گیاهان این خانواده علفی یا درختچه ای هستند.گلها منظم, ناجور گل پوش , به ندرت بدون گلبرگ , محور بشقابی شکل یا پیاله ای شکل.گاسبرگها, گلبرگها و پرچم اغلب در حاشیه قرار دارند, به ندرت فقط 1 الی 5 تایی ,برچه ها مساوی با 2یا 3 برابر تعداد کاسبرگها یا بینهایت و متعدد, به ندرت 1الی 4 تایی ,جدا یا به حفره مقعر محور گل متصل ,یک خانه ای , تخمک دو تایی ,واژگون ,میوه خشک یا گوشت آلود می باشد.



عوامل محیطی


اغلب رزها مکانهای گرم و آفتابی یا نیمه آفتابی با خاک نرم و مقوی دارای آب کافی با جریان هوای زیاد را دوست دارند . بتابر این رزها گساهان پر توقعی محسوب می شوند . هر چه شرایط محیطی بهتر باشد به همان مقدار احتیاج رزها به مراقبت کمتر می شود.


گرما- آفتاب


برای رزها باید محل گرم و آفتابی انتخاب شود.فضاهای باز و چمنزارها و فضا های درختکاری شده بهتر می باشد . مکانهای نیمه سایه و یا سایه روشن را رزها به خوبی تحمل می کنند.


نوع خاک


بهترین و مناسبترین خاک , خاک نیمه سنگین شنی رسی هوموس دار و ماسه دار می باشد. خاکی که به مقدار کافی قدرت نگهداری مواد غذایی و آب را داشته و همچنین به قدر کافی نرم و پرزدار بوده و بتواند جریان عبور آب و هوا را خوب فراهم کند.


عمق خاک


برای رزهایی که ریشه شان نسبتا عمیق در خاک فرو می رود بهتر است خاک محل چند ماه قبل از کاشت به عمق دو بیلچه شخم زده و هوا داده شود.


آب


رزها احتیاج به آب زیادی دارند و از طرفی نسبت به خیسی خیلی حساس می باشند. خاک مورد نظر باید قابلیت نگهداری آب کافی را داشته باشد . در صورتیکه خاک سبک بوده و قابلیت نگهداری آب را نداشته باشد, می توان با اضافه کردن ماسه و تورب تکه درشت و پرلیت و غیره آن را بهبود داد.

آبیاری رز


غفلت در امر آبیاری رزها , ضعیف شدن ریشه های سطحی,کاهش رشد ,کوچک ماندن گلها و پایان زود هنگام دوره ی گلدهی را بدنبال خواهد داشت آبیاری خوب بعد از قرار گرفتن گیاه در گودال کاشت برای این است که خاک کاملا خیس شود و بتواند با ریشه خوب تماس پیدا کند و در نتیجه رشد خوب گیاه فراهم بشود آب دادن مداوم و به موقع در سال اول خیلی ضروری است .از سال دوم آبدهی در مواقع خشک سال ضرورت دارد


**این مقاله را با معرفی تعدادی از هیبریدهای رز به اتما م میرسانم. انشا الله در قسمتهای بعدی به واریته های دیگر رز و سایر نکات در مورد نگهداری و تکثیر آنها اشاره میشود